Blog

Home | Blog | Houd je koppie erbij!

Houd je koppie erbij!

Zoals je waarschijnlijk wel weet bestaat er een connectie tussen onze hersenen en onze spieren. Spierbeweging begint in de hersenen, omdat we vanuit dat orgaan een signaal naar de spieren sturen om het aan te sturen om te bewegen. Als dit gebeurt laten je hersenen acetylcholine vrij, een neurotransmitter die kan communiceren met de spieren in je lichaam. Hoe beter deze communicatie is, des te meer spiervezels geactiveerd worden.
De kracht van het brein kan spiergroei dus naar een hoger niveau tillen. Je spieren worden sterker geactiveerd als je actief aan die spieren denkt. We noemen dit ‘mind muscle connection’.

Wat is ‘mind muscle connection’?

Mind muscle connection houdt in dat je tijdens het uitvoeren van een oefening denkt aan de specifieke spier of spiergroep die je wilt trainen. De focus gaat naar die spier(en), waardoor je ze extra kunt aanspannen. De juiste mind muscle connection kun je krijgen door de bewuste spier(en) samen te knijpen tijdens het trainen. In de fitnesswereld wordt dit ‘squeezen’ (knijpen) genoemd.

Bevordering spiergroei

Bij isolatie-oefeningen kun je uitstekend focussen op de mind muscle connection en bij compound oefeningen focus je meer op de beweging van het lichaam en de hoeveelheid gewicht. Omdat je bij isolatie-oefeningen één spier of spiergroep traint, kun je hierbij goed op die spier(en) focussen en op die manier optimale spanning op de spier creëren. Bij compound oefeningen ben je bezig met het trainen van verschillende spieren/spiergroepen en is het focussen op één spier dus onmogelijk.
Voorbeelden van oefeningen die zich perfect lenen om mind muscle connection toe te passen zijn bicep curls, hamstring curls, chest fly, tricep extensions en leg extensions.
Eigenlijk is mind muscle connection toepasbaar bij iedere isolatie-oefening, waarbij het doel is om één spier/spiergroep zo specifiek mogelijk aan te spreken.

Hoe doe je dat?

Om een betere mind muscle connection te krijgen is het allereerst slim om eens in een anatomieboek te kijken. Welke spieren heb je eigenlijk allemaal en geef je ze tijdens het trainen wel de juiste aandacht?
Daarnaast is het verstandig om je laatste set van een training met jezelf te evalueren. Wanneer verslapte je en weet je hoe dat komt? Welke spieren voelde je?
Tot slot kun je er veel aan hebben om eens met je ogen dicht te trainen. Zo kun je vaak beter focussen op de spieren die je wilt trainen.

Andere tips om mind muscle connection te verbeteren

  1. Herpak jezelf

    Merk je na een aantal herhalingen dat je niet meer lekker staat of grip verliest? Herpak jezelf en zorg dat je elke oefening uitvoert zoals het hoort, met volledige focus.

  2. Verlaag het tempo

    Als je een oefening langzamer uitvoert is het vaak makkelijker om je goed te focussen. Houd 4 à 5 seconden aan voor het dalen en dezelfde tijd voor het omhoogkomen van het gewicht.

  3. Pauzeer op de piek

    Een aanvulling op het verlagen van het tempo zoals beschreven bij punt twee, is om even te pauzeren of vast te houden op de piek. Je houdt op die manier de spier(en) langer onder spanning en blijft er beter op gefocust.

  4. Raak de spier aan die je traint

    Niet een tip waar je misschien snel aan denkt, maar laat iemand anders eens de spier(en) aanraken die jij aan het trainen bent. Je zult zien dat dit de focus op die spier(en) zal verbeteren.Mind muscle connection is voor beginners zeker niet het belangrijkste aandachtspunt. Zij kunnen zich eerst beter concentreren op een goede uitvoering van de oefeningen en zorgen dat zij consequent trainen. Mind muscle connection is bovendien meer voor het bevorderen van spiermassa, niet zozeer voor kracht.Kijk dus wat jouw doel is en bedenk of dit iets voor jou kan zijn. Als je meer wilt leren over mind muscle connection en/of dit wilt verbeteren, neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag om jouw brein beter in te zetten!

Neem contact met me op en begin z.s.m.

06 101 152 3

Call Now Button